2 min read

Transportföretagen: 16% av Västernorrlands vägar är i mycket dåligt skick

Sveriges vägar visar tecken på förbättring, enligt en ny rapport från Transportföretagen. Efter år av försämringar verkar en positiv vändning vara på gång, men utvecklingen är långt ifrån jämn över landet. Stora regionala skillnader präglar fortfarande infrastrukturen, vilket skapar utmaningar för både trafiksäkerhet och tillgänglighet. Västernorrland hamnar på tredjeplats i listan över regionerna och hur dåligt vägnätet är. Endast Jämtland och Dalarna har sämre vägar. I Västernorrland är 16% av vägarna i mycket dåligt skick.

Rapporten, som presenterades idag den 24 mars, pekar på ett trendbrott. Under de senaste åren har kvaliteten på Sveriges vägnät generellt sett förbättrats, vilket kan kopplas till ökade investeringar i underhåll och uppgraderingar. Detta är en välkommen nyhet för såväl pendlare som transportnäringen, som länge har efterlyst åtgärder för att motverka det tidigare förfallet. Transportföretagens analys visar att flera av de mest trafikerade vägarna nu håller en högre standard än tidigare, vilket bidrar till både säkrare och smidigare resor.

Trots den positiva utvecklingen är det tydligt att alla delar av Sverige inte drar nytta av förbättringarna i samma utsträckning. I storstadsregioner som Stockholm, Göteborg och Malmö har vägarna uppgraderats i snabbare takt, medan landsbygdsområden, särskilt i norra Sverige, halkar efter. Rapporten lyfter fram att bristen på resurser och prioritering i glesbygden har lett till att vissa vägar fortfarande är i dåligt skick, med ökad risk för olyckor och längre restider som följd.

"– Det är glädjande att se att Sveriges vägar överlag blir bättre, men vi kan inte blunda för de regionala klyftorna. För att hela landet ska hänga med krävs en mer balanserad fördelning av investeringar," säger en talesperson från Transportföretagen.

Transportföretagen betonar att det fortsatta arbetet med att förbättra vägnätet måste ta hänsyn till både klimatförändringar och den ökande trafiken. Tåligare material och smartare underhållsstrategier lyfts fram som nödvändiga steg för att säkerställa långsiktig hållbarhet. Samtidigt efterlyser organisationen en nationell strategi som adresserar de regionala olikheterna och säkerställer att även mindre trafikerade vägar får sin del av kakan.

Trendbrott: Sveriges vägar blir bättre – men stora regionala skillnader | Transportföretagen
Utvecklingen går åt rätt håll för Sveriges vägnät. Andelen vägar i mycket dåligt skick har minskat och den negativa trenden för högtrafikerade vägar har bromsat in. Samtidigt kvarstår stora regionala skillnader och behovet av långsiktiga investeringar är fortsatt stort.