Morgonpressens intäkter minskar - minskande pappersannonsering orsaken

Pappersannonseringen allt mindre i morgonpressen.

Ekonomi. Morgonpressens annonsintäkter minskade med 4 procent under andra kvartalet 2025 jämfört med samma period året innan, enligt Tidningsutgivarna. Nedgången beror främst på fortsatt fallande intäkter i tryckta tidningar, som minskade med 8 procent, medan de digitala intäkterna ökade med 4 procent.

Landsortspressens annonsintäkter föll med 3 procent, jämfört med 5 procent för storstadspressen. Skillnaden förklaras av en digital tillväxt på 8 procent i landsortspressen, medan storstadspressen stod still. Tryckta annonser minskade i båda kategorierna, med 8 respektive 7 procent.

Efter att intäkterna varit oförändrade under årets första kvartal bröts den korta stabiliseringen. Tidningsutgivarnas vd Johan Taubert beskriver utvecklingen som en besvikelse efter förhoppningar om fortsatt återhämtning. Under första halvåret 2025 minskade tryckta annonsintäkter med 7 procent till 722,6 mnkr, medan digitala steg med 7 procent till 455,1 mnkr.

Subscribe to Nordfri

Don’t miss out on the latest issues. Sign up now to get access to the library of members-only issues.
jamie@example.com
Subscribe