Arla alltmer globalt - bygger ut i Bahrain
Arla Foods investerar 380 miljoner kronor för att öka produktionen av smörbar ost i Bahrain.
Ekonomi. Mejeriföretaget Arla Foods investerar 380 miljoner kronor i sin anläggning i Bahrain i en satsning som ska möta ökad efterfrågan på smörbar ost i Mellanöstern och Nordafrika. Investeringen kommer att öka produktionskapaciteten med cirka 30 procent, särskilt för varumärket Puck®. Sami Bouakaz, chef för Arla i MENA-regionen, menar att det är nödvändigt att öka produktionskapaciteten för att kunna leverera i takt med marknaden.
Byggnationen av den nya produktionslinjen ska starta i slutet av 2025 och väntas skapa cirka 20 nya arbetstillfällen. I linje med företagets hållbarhetssatsning kommer fabriken att utrustas med solpaneler och energieffektiv kylteknik, vilket minskar klimatpåverkan per producerat ton. Anläggningen i Bahrain har varit Arlas nav i regionen sedan företaget förvärvade den av Mondelez International 2018. Sedan dess har bolaget investerat över 600 miljoner kronor i fabriken, vilket fyrdubblade produktionskapaciteten till 80 000 ton per år.
Cirka 95 procent av produktionen exporteras till MENA-regionen. Enligt Arla befäster man sin ambition att vara den "ledande leverantören av mejeriprodukter i Mellanöstern" och visar att hållbarhet och lokal närvaro går hand i hand i bolagets globala tillväxtstrategi.
Arla Foods är idag ett nordiskt mejerikooperativ ägt av cirka 7 600 mjölkbönder i sju länder. Bolaget bildades år 2000 genom samgåendet mellan svenska Arla ekonomisk förening och danska MD Foods. Huvudkontoret ligger i Viby J, Danmark. Arla säljer globalt under varumärken som Arla, Lurpak, Castello och Puck. År 2024 omsatte koncernen 13,8 mdr euro och gjorde 401 miljoner euro i vinst. Styrningen följer "kooperativ demokrati" via ett representantskap som utser styrelsen.
I Sverige betingar mineralvatten ett högre literpris på Pressbyrån än mjölk i livsmedelsbutiker.